Alla inlägg den 8 november 2010

Av Annie - 8 november 2010 15:58

Detta kan man läsa på baksidan:

Corinne Hofmann, en ung schweizisk affärskvinna, åker på semester till Kenya med sin fästman. Hon känner sig genast hemma i landet och när hon ser en vacker massajkrigare, Lketinga, drabbas hon av den stora passionen.

Under fyra dramatiska och omvälvande år lever Corinne tillsammans med massajerna på den afrikanska landsbygden. Osentimentalt och utlämnande berättar hon om en tillvaro fylld av kulturkrockar, fysiska umbäranden och erotisk besatthet. När Lketingas svartsjuka blir outhärdlig och han dessutom antyder att deras dotter bör omskäras och giftas bort bestämmer hon sig för att lämna Kenya tillsammans med barnet.

Den vita massajen är en sann berättelse om gränsöverskridande kärlek, som har toppat bästsäljarlistorna och översatts till ett tiotal språk.

 

En mycket annorlunda berättelse, hur många schweiziska kvinnor har gift sig med en massajkrigare egentligen? Antagligen inte så många...

Boken var bra och jag sträckläste den under mitt varma täcke.

Det var nästan lite jobbigt att läsa den för jag slets mellan att tycka att hon var sjukt korkad som flyttade tvärs över världen bara för att hon sett en snygging, hur många charmknuttar har man inte sett på semester? Men sen så kände jag att hon var sjukt cool, stark och modig. Att leva mitt i ett land man inte förstår, där människorna gör saker man inte förstår på ett språk man inte förstår och på något otroligt sätt ändå vara lycklig måste ju räknas som en stor bedrift.

Jag som gnäller över Englands efterblivenhet, värmesystem hallå, skulle ju inte överleva en sekund i Afrika.

Hon förskönar inget i sin berättelse och berättar naket och utelämnande om precis allting. Det är gripande och fängslande.


4 av 5 manyator

Av Annie - 8 november 2010 15:50

Lite bilder som jag varit seg på att ladda upp

 

Hösten är här

 

   Presenter

Ciderpressen som vi använde i helgen, urgammal.

           

Mina nya älsklingar!

Presentation


Student på Linköpings universitet, pluggar till lärare. Nybliven sambo och storstadsbo

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25 26 27 28
29
30
<<< November 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards