Alla inlägg under november 2010

Av Annie - 29 november 2010 15:14

Detta kan läsas på bokens baksida(översatt från engelska):

Han hade alltid vetat att han var annorlunda.

Först var det drömmarna.

Sen började dödsfallen.

När Matt Freeman hamnar i trubbel med polisen skickas han till ett fosterhem i Yorkshire. Det tar inte lång tid innan han förstår att det är något fel med hans förmyndare och med hela byn.

När Matt får höra om The Old Ones börjar han förstå precis hur annorlunda han är. Men ingen kommer att tro honom; ingen kan hjälpa honom.

Det finns inga bevis. Det finns ingen logik. Det finns bara the Gate.

 

Jag har blivit lite förtjust i hur Anthony Horowitz skriver så när jag såg den här serien på biblioteket så slog jag till.

Detta är dock ingen bok för barn, ungdomar ja, men inte barn.

Den är sjukt läskig!

Tycker i alla fall lilla mesiga jag som inte vågar läsa den ensam i mörkret.

Kan också vara för att beskrivningarna på omgivningen passar ganska bra in på där jag bor och jag bor också hos en vilt främmande familj med underliga grannar.

Det som är mest skrämmande är nog att man känner hur otroligt ensam Matt verkligen är, ingen i hela världen vet vad som händer och det finns inget sätt han kan förmedla sig till omvärlden på. Han är fast ute på landet med alla de här skrämmande människorna som håller på med skrämmande saker.

Ondskan ligger i luften kanske man kan säga.


Följande titlar finns i serien:

Evil Star

Night Rise

Necropolis


3 av 5 nedgångna bondgårdar

Av Annie - 29 november 2010 14:57


Måste börja med att be om ursäkt för att det blir så mycket barnböcker/filmer men jag tillbringar den mesta av min tid tillsammans med barn så det är lite svårt att undvika. Sen har jag ju inte heller kommit längre än till Teenavdelningen på biblioteket, vill ju inte missa e skatter som kan finnas där. Nästa gång jag är där lovar jag att försöka låna några vuxenböcker, är rätt sugen på chicklit faktiskt... Vi får se hur dt blir med den saken.


På andra sidan häcken är en jätte rolig film som är otroligt gullig och mysig.

Tvättbjörnen försöker få tag på en massa mat som han stal från en björn som nu hotar honom med döden om han inte får tillbaka sina godsaker, typiskt björnar, alltid så överdramatiska. För att klara av detta så utnyttjar tvättbjörnen en familj som är en smula udda, det är inte den här delen som är den gulliga. Den hyperaktiva ekorren Hammy är min favoritkaraktär! De förargar bostadsföreningens ordförande när de går till andra sidan häcken för att samla mat och det är inte en dam man vill ha som fiende.

Kriget är i full gång och det är det som är den roliga biten, alla fällor och misslyckade planer. Den gulliga och mysiga biten är i alla karaktärerna, pungråttorna som spelar döda så fort något händer, piggsvins ungarna som älskar bilspel och sköldpaddan som är så mycket jag så att det är skrämmande. Det säkra före det osäkra i alla lägen!


4 av 5 energidrycker

Av Annie - 28 november 2010 21:54

Inte riktigt men nästan.

Det har varit sjukt kallt hela dagen. Allt är fruset och jag fryser som en liten loppa.

Måste köpa en fleecepyjamas!

Idag har vi haft lunchgäster så det har varit en rätt livad dag, tre pojkar plus våra tre.

Nu ska jag ta ett vaaaarmt bad och sen blir det sängen.

Första advent idag men julkänslan har inte infunnit sig ännu... Vi har ingen adventsljusstake, skandal! Ska köpa chokladkalender på onsdag i alla fall. Jul funkar inte utan chokladkalender.

Av Annie - 27 november 2010 23:05

Idag har jag jobbat hela dagen och följt med familjen på jakt för första gången. Det var spännande att se hur det går till. Är ju i princip det mest traditionella engelska som finns, om man räknar bort te.

Känner att jag måste få ut lite åsikter om det här med jakten. Alltså nu pratar vi rävjakt till häst. Ni vet som i gamla engelska filmer.

Först och främst. Jo det finns fortfarande en stor skara människor som sysslar med denna sak, det är svårt att tro på när man kommer ifrån Sverige där det nästan kan ses som ett brott att ens bära päls.

Jag är emot det. Det känns inte rätt och jag skulle aldrig kunna för må mig till att vara med, även om dom vill att jag ska prova i alla fall en gång när jag är här.

Min pappa och lillebror är jägare, vanliga ni vet med hagelgevär och älgjakt allt för många dagar om året. Så lite insikt i jakt har jag ju trots allt fått under mina 19 år på jorden. Det dom gör, sitta och vänta på / driva fram med en sorts skallgångs kedja djuren, kan jag inte heller säga att jag tycker bra om. Det är själva dödandet som är problemet för mig. Men dom tycker att det är trevligt och sitta i skogen i regn och skitväder och vänta på en älg som aldrig kommer och ännu mer sällan blir skjuten.

Dock så måste jag säga att rävjakten här är värre.

Det är på något sett barbariskt, föråldrat och en otroligt underlig sysselsättning.

Så här går det till, i stora drag, man möts på ett meet där man pratar äter korvar och väntar på att alla ska komma på plats, det finns otaliga regler på hur man uppför sig och hur man bemöter olika personer med olika betydelse. När alla är samlade, hundarna är på plats(man har en flock hundar, den kan variera i storlek men den jag såg i dag var ca 15-20hundar, alla såg ju likadana ut så det var lite svårt att räkna) så rider man iväg, Mastern rider först, hundarna bestämmer i stort sett vägen, de söker reda på en räv och jagar ut den från var den nu gömmer sig. Han som har koll på hundarna rider lite före de andra och ser till så att hundarna inte springer hur som helst. Sedan jagar man efter räven, hästar och allt, tills hundarna får tag i den eller den försvinner ner i ett hål.

Om hundarna får tag i den så förstår ni ju vad som händer.

Detta håller man alltså på med i flera timmar varje helg.

Mitt starkaste argument mot detta är nog tänk om du var räven. Tänk så rädd det lilla fluffiga djuret måste vara när en hel hord med illa sinnade varleser jagar efter den i flygande fläng. Den måste ju vara halvt död innan den ens fångas.

Deras argument brukar låta ungefär så här; rävar är onda, dom äter kaninungar, det finns för många rävar, det är mer naturligt att hundarna dödar den än att den blir skjuten, etc. BULLSHIT.

Rävar är väl inte mer onda än någon annan varelse, du äter ju kalvar, kycklingar, fiskar och allt annat du kan köpa på Tesco. Skillnaden är att rävarna måste jobba för sitt byte, ja det råkar kanske vara dina nyinköpta kycklingar som den äter upp men tuff luck säger jag då. Skaffa bättre staket.

Det finns för många människor i världen, ska vi införskaffa jakt på oss med? Sjukt skoj det hade varit att vara den stackarn som måste springa ifrån en hop arga ryttare. Lite svårt för oss att gömma oss i ett gryt, får vara ett stort.

Det är mer anturligt att hundarna dödar den än att den blir skjuten. Jo mer naturligt är det ju men frågan är vad som är barmhärtigast. Om man nu envisas med att döda den. Bli jagad i 4 timmar non stop för att sen få nacken bruten av en dreglande best eller lungt och fint gå i sin egna lilla värld och helt plötsligt få ett skott i hjärtat.

Ja jag vet att jag vinklar, men, jag har ju min åsikt. Andra får ha sina åsikter och jag har inte tänkt försöka få världen att sluta jaga på ett eller annat sätt, vilt är ju bättre än att äta djur som levt i små burar i fruktansvärda förhållanden bara för att bli mat.

Så det var min åsikt.

Märkte att jag jagade upp mig här alldeles för mig själv. En smula konstigt kanske.

Av Annie - 26 november 2010 21:46

Ja jag vet att ni har snö i Sverige, både i norr och söder, så himla roligt för er då. Sluta skryta.

Nu är det faktiskt riktigt kallt här och vattenpölarna, vi är ju faktiskt i England, är frusna på morgonen. Idag kom det till och med snöblandat regn. Det ni. Det blev lite vitt på marken och barnen blev helt till sig. Förväntade mig nästan att de skulle börja dra fram pulkor och grejer men de hejdade sig som tur var. Det ska tydligen snöa i natt så vi får se om det är en vacker vit dag som väntar imorgon, man kan ju alltid hoppas även om det är lite tidigt för snö så här i söder.

Dagen har tillbringats med Emma och Carro i Taunton, det var sjukt skönt och mycket behövt att få prata av sig på svenska.

Vi knallade runt och blockerade vägen för folk när vi stannade på samma ställe och pratade i 100år, helst mitt i kön till kassan på någon affär.

Emma har jag träffat 3, 4? gånger nu så det känns nästan som vi känner varandra. Carro träffade jag för första gången idag och hon var jätte trevlig, hoppas vi kan hitta på mycket vi tre medan vi är här. Är så ofattbart skönt att kunna prata på helt obehindrat om precis vad som helst. Även om det är tre helt olika dialekter, skåne, värmland och Umeå. Som tur är så har ingen av oss jätte mycket dialekt så alla förstår varandra.

Jag skulle ju prova min långklänning för att få smakråd men den fanns inte i Taunton så jag har bestämt att jag ska köpa den ändå. För jag tror jag var fin i den... Är så svårt att veta när man provar något som är helt nytt, har aldrig haft en långklänning i mitt liv. Men nu bestämmer vi att jag ser ut som en filmstjärna i den och inte som en gardin.

Köpte min julklapp till mig själv, en locktång, den verkar ganska bra. Måste bara öva för att få till de fina lockarna. Köpte även värmeskyddande spray, ansiktstvätt, after eight och lite lösgodis. Dom har typ inget lösgodis alls här så när man väl hittar så får man passa på!

Ska lägga mig i sängen, titta på Andra sidan häcken (måste ju se så att den funkar) och äta godis. En myskväll alltså.

Av Annie - 26 november 2010 21:45

Detta kan läsas på bokens baksida(översatt från engelska):

Alex Rider är i Venedig och letar efter hemligheter djupt begravna i det förflutna. Var hans far verkligen en hänsynslös yrkesmördare -och i så fall vad gör det Alex till?

Sanningen finns hos den skuggliknande kriminella organistaionen Scorpia, och snart måste Alex välja: fortsätta arbeta för MI6, som har manipulerat och förrått honom? Eller ska Alex gå med i Scorpa och få sin hämnd?

 

Nu är det ju spännande på riktigt!


Följande titlar finns i serien:

Ark Angel

Snakehead

Crocodile Tears

Av Annie - 25 november 2010 16:00

Detta kan läsas på bokens baksida(översatt ifrån engelska):

Har du verkligen det i dig Alex?

Kan du få ditt finger att lyda dig?

Kan du döda mig?

Slappandes i södra Frankrike kan motsträviga MI6 agenten Alex Rider äntligen känna sig som en vanlig 14åring - tills en plötslig, obamhärtig attack mot hans värdar kastar honom in i en värld full av våld och mysterier. Och denna gången vill MI6 inte blanda sig i.

Alex är fast besluten att spåra upp den som attackerade hans vänner, även om han måste göra det på egen hand. Men det är en väg som tar honom till en sedan länge begravd hemlighet och det han får reda på är mer fruktansvärt än han någonsin kunnat ana.

 

Ännu en Alex Rider bok. Ännu en skön histioria som är spännande utan att kräva allt för mycket av hjärnkontoret. Lite skönt så där ibland.

Det märks att  författaren har lagt ner mycket energi på detaljer vilket gör det så mycket roligare att läsa dessa böckerna. Alex växer genom varje bok och blir mer och mer vuxen efter allt han har gått igenom.

Som sagt. Skön avkoppling utan att bli tråkig. Är nog utmärkt för yngre läsare, 12-15år, julklapp till ett småsyskon kanske?


Följande titlar finns i serien:

Scorpia

Ark Angel

Snakehead

Crocodile Tears


3 av 5 popstjärnor

Av Annie - 24 november 2010 21:30

Idag har jag varit i Exeter. Det har varit en fin dag med yoga och julklappsköp.

Köpte till Moa, Alex och barnen här. Filmer till barnen och de andra två är hemlisar.

På yogan kände jag mig stelare än vanligt men det gick hyfsat ändå, måste vara lite träningsverk efter min simmning i fredags. Bara två gånger kvar nu, tråkigt men jag ska fortsätta nästa termin som tur är.

Provade min första långklänning idag och jag måste bara säga wow! Det går ju att ha även om man inte är är lång. Vill dock ha lite smakråd av Emma på fredag innan jag slår till men jag tror jag har hittat min nyårsoutfit. Fanns till och med skor som hade varit fina till. Det är inte så långt kvar nu innan jag får komma hem och krama på alla mina favoritmänniskor.

Ska ha en klassfest/middag den 28 december och det är 6 som har sagt defenitivt ja redan. Hoppas så många som möjligt kan komma! Ska bli sjukt roligt att träffa alla igen, har ju inte sett många av dom sen studenten.

Nu ska jag tina upp mina tår i ett bad och sen blir det nana för hela slanten.

Presentation


Student på Linköpings universitet, pluggar till lärare. Nybliven sambo och storstadsbo

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25 26 27 28
29
30
<<< November 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards