Alla inlägg den 15 november 2010

Av Annie - 15 november 2010 15:34

Detta kan läsas på bokens baksida(översatt ifrån engelska):

När hans förmyndare dör under konstiga omständigheter blir 14åriga Alex Riders värld vänd upp och ner.

Inom ett par dagar har han gått från att vara en vanliga skolpojke till att bli en superspion.

Tvångsrekryterad av MI6 måste Alex genomgå ett stenhårt SAS träningsläger, sedan skickas han iväg på sitt första uppdrag med sina specialdesignade hemliga prylar som enda vapen. Snart finner sig Alex i dödlig fara. Det verkar som om hans första uppdrag även kommer bli hans sista...

 

Lånat den av den stora flickan så ja det är en barnbok. Eller mer en ungdomsbok.

Men den är rätt spännande ändå.

Alex Rider måste ju vara alla pojkars våta dröm, att vara alltså, inget annat. Tänk att få vara spion och ha häftiga 007prylar som kan göra vad som helst, vad sägs om ett gameboy som är en röntgenapparat, avlyssningsmojäng och fax på samma gång?

Det är faktiskt en välskriven bok som fångar läsaren och på sina ställen är den ganska så vuxen men man får ju hålla i tankarna att det är en bok skriven för 10-15åringar.


Ska läsa resten av serien, det är lite lagom lätt underhållning så här i regnet.


Följande titlar finns i serien:

Point Blanc

Skeleton Key

Eagle Strike

Scorpia

Ark Angel

Snakehead


3 av 5 datorer

Av Annie - 15 november 2010 15:30

Detta kan läsas på bokens baksida:

Harvardprofessorn i religiös symbolik, Robert Langdon, befinner sig i Paris för att hålla en föreläsning när han väcks av ett telefonsamtal. Den åldrade intendenten på Louvren har blivit brutalt mördad inne på museet och ett märkligt chiffer har hittats intill hans kropp. Langdon kallas till platsen för att hjälpa till att lösa gåtan, ovetande om att polisen också håller honom för misstänkt till dådet.

Medan Langdon och den franska polisens kryptograf, Sophie Neveu, söker avtäcka det gåtfulla meddelandet finner de ledtrådar i Leonardo da Vincis verk - ledtrådar som är synliga men samtidigt skickligt förklädda av konstnären.

En koppling till den mördade intendenten stärks när det avslöjas att han tillhört Prieuré de Sion - det sekreta sällskap som innehållit medlemmar som Newton, Botticelli och da Vinci. Langdon misstänker att de är en fantastisk historisk hemlighet på spåren, en hemlighet som genom århundraden bevisats vara lika upplysande som farlig.

En rasande kapplöpning tar sin början.

 

OJ OJ OJ säger jag bara. Håll i hatten damer och herrar för här vankas det spänning av bara sjutton. Det är så det svindlar och svartnar för ögonen och man vill bara veta mer, mer, MER.

Eftersom jag läst Änglar och Demoner så visste jag ju lite vad jag hade att vänta mig men det var lika spännande ändå. Konspirationerna hopas, intrigerna tätnar, allt har en dubbel mening och ingen är vad de verkar vara.

Vågar inte se filmen eftersom den innehåller ganska så otäcka scener men jag kan ju gissa att den måste vara spännande den med. Är ju trots allt samma historia...

Jag vet inte vad jag ska skriva för jag vill inte avslöja någonting. Alla som inte har läst den gör det!

Man känner sig som en upplyst expert på allt vad symboler heter när man läst färdigt den och om jag har möjlighet så skulle jag gärna åka runt och titta på alla platser som beskrivs i boken. Får kanske en möjlighet att titta på Newtons grav inom snar framtid... Ska se om jag kan känna igen något från boken.


5 av 5 kryptexter

Av Annie - 15 november 2010 15:09

Så där. Nu är allt som vanligt igan, de senaste två veckorna har varit lite röriga med besök hit och dit men nu är det tillbaka till vardagen igen.


Den 1e November så kom ju min familj hit, mamma, pappa, lillebror och Alex. Det var så otroligt skönt att träffa dom och kunna prata svenska hela tiden. Vi hade skitkul och dom gillade England och Exeter jätte mycket.

Så här såg vår vecka ut:

Måndag: Dom anlände i England på eftermiddagen men var inte här fören typ halv 10, kan ju avslöja att den dagen var jag ganska okoncentrerad och gick mest och väntade på att dom skulle komma. När dom väl kom så hade vi kramkalas och åt lite snabb kvällsmat här i huset. Sen åkte mamma, pappa och lillebror till sitt B&B för att sova och jag och Alex sov här i mitt rum.

Tisdag: Hela basset åkte med mamman när hon skulle lämna den lilla flickan på skolan för att hämta vår hyrbil. Hon hade varit jätte söt och frågat tusen frågor. När dom kom tillbaka med hyrbilen så gick vi runt här hemma och tittade på allt här i kring. Sen åkte vi och åt lunch på en pub som ligger här i närheten. Maten var lite sisådär men det var rätt mysigt ändå. Vi tog en liten rundtur mitt ute i ödemarken och tittade på alla häckar, får och kullar. När vi körde förbi macken så stannade vi och handlade lite att äta till kvällen. Resten av kvällen spenderade vi på deras B&B, pratade, åt och spelade kort.

Onsdag: Vi tog bussen till Exeter och gick runt där hela dagen, tittade på katedralen och alla fina hus och på alla affärer. Alla enades om att Exeter var kalasfint. Hela dagen var jätte lyckad och kvällsmaten på en thai/amerikansk grill restaurant var pricken över iet.

Torsdag: Vi tog bilen och åkte till Exmoor. Körde lite halvvilse men annars gick det bra. Det var sjukt dimmigt så man kunde inte se något av det häftiga landskapet, vilket var synd. Men vi såg i alla fall havet och åt scones. Det var en härlig dag trots det dumma vädret. På kvällen åt vi på en annan lokal pub och ojojoj vad där var fint och gott! Det var jätte mumsigt och mysigt.

Fredag: Klockan 6 åkte dom här ifrån för att resa hem till Sverige igen. Jag grät.


Men det är bara 5 veckor (och 3 dagar) tills jag kommer hem och får träffa alla igen. Jag längtar så mycket!

Dimman vid havet

     

Så här höstigt var det i Exeter

Presentation


Student på Linköpings universitet, pluggar till lärare. Nybliven sambo och storstadsbo

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25 26 27 28
29
30
<<< November 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards