Direktlänk till inlägg 15 november 2010

Da Vinci koden av Dan Brown

Av Annie - 15 november 2010 15:30

Detta kan läsas på bokens baksida:

Harvardprofessorn i religiös symbolik, Robert Langdon, befinner sig i Paris för att hålla en föreläsning när han väcks av ett telefonsamtal. Den åldrade intendenten på Louvren har blivit brutalt mördad inne på museet och ett märkligt chiffer har hittats intill hans kropp. Langdon kallas till platsen för att hjälpa till att lösa gåtan, ovetande om att polisen också håller honom för misstänkt till dådet.

Medan Langdon och den franska polisens kryptograf, Sophie Neveu, söker avtäcka det gåtfulla meddelandet finner de ledtrådar i Leonardo da Vincis verk - ledtrådar som är synliga men samtidigt skickligt förklädda av konstnären.

En koppling till den mördade intendenten stärks när det avslöjas att han tillhört Prieuré de Sion - det sekreta sällskap som innehållit medlemmar som Newton, Botticelli och da Vinci. Langdon misstänker att de är en fantastisk historisk hemlighet på spåren, en hemlighet som genom århundraden bevisats vara lika upplysande som farlig.

En rasande kapplöpning tar sin början.

 

OJ OJ OJ säger jag bara. Håll i hatten damer och herrar för här vankas det spänning av bara sjutton. Det är så det svindlar och svartnar för ögonen och man vill bara veta mer, mer, MER.

Eftersom jag läst Änglar och Demoner så visste jag ju lite vad jag hade att vänta mig men det var lika spännande ändå. Konspirationerna hopas, intrigerna tätnar, allt har en dubbel mening och ingen är vad de verkar vara.

Vågar inte se filmen eftersom den innehåller ganska så otäcka scener men jag kan ju gissa att den måste vara spännande den med. Är ju trots allt samma historia...

Jag vet inte vad jag ska skriva för jag vill inte avslöja någonting. Alla som inte har läst den gör det!

Man känner sig som en upplyst expert på allt vad symboler heter när man läst färdigt den och om jag har möjlighet så skulle jag gärna åka runt och titta på alla platser som beskrivs i boken. Får kanske en möjlighet att titta på Newtons grav inom snar framtid... Ska se om jag kan känna igen något från boken.


5 av 5 kryptexter

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annie - 14 februari 2012 23:23

Det finns hopp för mänskligheten!

Av Annie - 12 februari 2012 21:09

Här kommer ett väldigt oinspirerande inlägg, mest bara så att ni är förberedda.   Jag är trött. Så galet otroligt trött. Inte bara för att jag var på kalajs igår och kom i säng(soffa) efter 4 utan också för att det känns som om jag står och sta...

Av Annie - 2 februari 2012 18:42


Förtjänar faktiskt en klapp på axeln idag, har städat lägenheten och diskat ett berg av disk och är mitt i pluggandet. Läser en massa shortstories och analyserar dem, de är lite konstiga men det hör väl till när det är shortstories.   För tillfäl...

Av Annie - 1 februari 2012 21:00


Inga mer seminarier/föreläsningar fören på måndag, jippie! Dock kommer jag ha fullt upp med skolgrejer ändå hela helgen...   Alex och jag kom precis hem ifrån ett litet besök hos hans mamma, det är alltid trevligt att komma ut i skogen en stund. ...

Av Annie - 31 januari 2012 22:20

När jag låg i badet och läste om hur man bör skriva uppsatser började det klia i fingrarna efter att skriva precis som jag vill, utan regler och för min egen skull. Så här är jag. Det var ruskigt länge sedan jag ens tänkte på bloggen, än mindre skrev...

Presentation


Student på Linköpings universitet, pluggar till lärare. Nybliven sambo och storstadsbo

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25 26 27 28
29
30
<<< November 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards