Direktlänk till inlägg 27 november 2010

Foxhunting

Av Annie - 27 november 2010 23:05

Idag har jag jobbat hela dagen och följt med familjen på jakt för första gången. Det var spännande att se hur det går till. Är ju i princip det mest traditionella engelska som finns, om man räknar bort te.

Känner att jag måste få ut lite åsikter om det här med jakten. Alltså nu pratar vi rävjakt till häst. Ni vet som i gamla engelska filmer.

Först och främst. Jo det finns fortfarande en stor skara människor som sysslar med denna sak, det är svårt att tro på när man kommer ifrån Sverige där det nästan kan ses som ett brott att ens bära päls.

Jag är emot det. Det känns inte rätt och jag skulle aldrig kunna för må mig till att vara med, även om dom vill att jag ska prova i alla fall en gång när jag är här.

Min pappa och lillebror är jägare, vanliga ni vet med hagelgevär och älgjakt allt för många dagar om året. Så lite insikt i jakt har jag ju trots allt fått under mina 19 år på jorden. Det dom gör, sitta och vänta på / driva fram med en sorts skallgångs kedja djuren, kan jag inte heller säga att jag tycker bra om. Det är själva dödandet som är problemet för mig. Men dom tycker att det är trevligt och sitta i skogen i regn och skitväder och vänta på en älg som aldrig kommer och ännu mer sällan blir skjuten.

Dock så måste jag säga att rävjakten här är värre.

Det är på något sett barbariskt, föråldrat och en otroligt underlig sysselsättning.

Så här går det till, i stora drag, man möts på ett meet där man pratar äter korvar och väntar på att alla ska komma på plats, det finns otaliga regler på hur man uppför sig och hur man bemöter olika personer med olika betydelse. När alla är samlade, hundarna är på plats(man har en flock hundar, den kan variera i storlek men den jag såg i dag var ca 15-20hundar, alla såg ju likadana ut så det var lite svårt att räkna) så rider man iväg, Mastern rider först, hundarna bestämmer i stort sett vägen, de söker reda på en räv och jagar ut den från var den nu gömmer sig. Han som har koll på hundarna rider lite före de andra och ser till så att hundarna inte springer hur som helst. Sedan jagar man efter räven, hästar och allt, tills hundarna får tag i den eller den försvinner ner i ett hål.

Om hundarna får tag i den så förstår ni ju vad som händer.

Detta håller man alltså på med i flera timmar varje helg.

Mitt starkaste argument mot detta är nog tänk om du var räven. Tänk så rädd det lilla fluffiga djuret måste vara när en hel hord med illa sinnade varleser jagar efter den i flygande fläng. Den måste ju vara halvt död innan den ens fångas.

Deras argument brukar låta ungefär så här; rävar är onda, dom äter kaninungar, det finns för många rävar, det är mer naturligt att hundarna dödar den än att den blir skjuten, etc. BULLSHIT.

Rävar är väl inte mer onda än någon annan varelse, du äter ju kalvar, kycklingar, fiskar och allt annat du kan köpa på Tesco. Skillnaden är att rävarna måste jobba för sitt byte, ja det råkar kanske vara dina nyinköpta kycklingar som den äter upp men tuff luck säger jag då. Skaffa bättre staket.

Det finns för många människor i världen, ska vi införskaffa jakt på oss med? Sjukt skoj det hade varit att vara den stackarn som måste springa ifrån en hop arga ryttare. Lite svårt för oss att gömma oss i ett gryt, får vara ett stort.

Det är mer anturligt att hundarna dödar den än att den blir skjuten. Jo mer naturligt är det ju men frågan är vad som är barmhärtigast. Om man nu envisas med att döda den. Bli jagad i 4 timmar non stop för att sen få nacken bruten av en dreglande best eller lungt och fint gå i sin egna lilla värld och helt plötsligt få ett skott i hjärtat.

Ja jag vet att jag vinklar, men, jag har ju min åsikt. Andra får ha sina åsikter och jag har inte tänkt försöka få världen att sluta jaga på ett eller annat sätt, vilt är ju bättre än att äta djur som levt i små burar i fruktansvärda förhållanden bara för att bli mat.

Så det var min åsikt.

Märkte att jag jagade upp mig här alldeles för mig själv. En smula konstigt kanske.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annie - 14 februari 2012 23:23

Det finns hopp för mänskligheten!

Av Annie - 12 februari 2012 21:09

Här kommer ett väldigt oinspirerande inlägg, mest bara så att ni är förberedda.   Jag är trött. Så galet otroligt trött. Inte bara för att jag var på kalajs igår och kom i säng(soffa) efter 4 utan också för att det känns som om jag står och sta...

Av Annie - 2 februari 2012 18:42


Förtjänar faktiskt en klapp på axeln idag, har städat lägenheten och diskat ett berg av disk och är mitt i pluggandet. Läser en massa shortstories och analyserar dem, de är lite konstiga men det hör väl till när det är shortstories.   För tillfäl...

Av Annie - 1 februari 2012 21:00


Inga mer seminarier/föreläsningar fören på måndag, jippie! Dock kommer jag ha fullt upp med skolgrejer ändå hela helgen...   Alex och jag kom precis hem ifrån ett litet besök hos hans mamma, det är alltid trevligt att komma ut i skogen en stund. ...

Av Annie - 31 januari 2012 22:20

När jag låg i badet och läste om hur man bör skriva uppsatser började det klia i fingrarna efter att skriva precis som jag vill, utan regler och för min egen skull. Så här är jag. Det var ruskigt länge sedan jag ens tänkte på bloggen, än mindre skrev...

Presentation


Student på Linköpings universitet, pluggar till lärare. Nybliven sambo och storstadsbo

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25 26 27 28
29
30
<<< November 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards