Alla inlägg den 23 oktober 2010

Av Annie - 23 oktober 2010 16:25

Detta kan läsas på bokens baksida(översatt från engelska):

16åriga Deirdre Monaghan är smärtsamt blyg men en otroligt skicklig musiker. Hon är på väg att få reda på att hon även är en klöverhand - någon som kan se älvor.

När en mystisk kille äntrar hennes vanliga förortsliv, till synes ur tomma intet, blir Deirdre förblindad av honom. Problemet är att Luke, den gåtfulla och konfliktfyllda killen, visar sig vara en gallowglass - en själslös lönnmördare som arbetar för älvorna - och Deirdre är hans nästa mål. Deirdre måste räkna ut om hans känslor för henne är riktiga eller om det bara är ett sätt för honom att lura med henne till älvornas värld.


Min andra bok av Maggie Stiefvater är utläst och jag är ännu en gång glatt överraskad. Alla klichéer som hade kunnat strömmat ur denna bok är skönt nog inte där.

Jag har en känsla av att Maggie är en ganska märklig figur, hur skulle hon annars kunna komma på alla dessa fantastiska berättelser med massor av fantasi.

Hon har ett speciellt sätt att väva ihop historien som gör den väldigt trovärdig och man är beredd att tro på alla övernaturliga saker som hon kokat ihop.

Nu till själva historien.

En mycket bra och spännande bok, en skön huvudkaraktär och lagom mycket övernaturligt blandat med lagom mycket vanliga mänskliga saker.

Jag gillar verkligen huvudkaraktären, Deirdre, hon är speciell, stark och smart. Så som det ska vara.

Ska försöka få tag på resten av hennes böcker så fort som möjligt.


5 av 5 fyrklöver

Av Annie - 23 oktober 2010 15:59

Detta kan läsas på boxens baksida:

Det är ett nytt år och för Betty Suarez innebär det stora förändringar. Hon flyttar till en egen lägenhet, får en ny rumskamrat och börjar ifrågasätta om hon verkligen hör hemma i modebranschen. Intrigerna på Mode fortsätter och allt ställs på sin spets när tidningens framtid hotas…

 

Detta är troligtvis min favorit Tvserie, beroende på vilket humör jag är på.

Jag bara älskar Betty, hon är allt! Hon är knubbig, blandar mönster hej vilt, säger fel saker vid fel tillfälle - alltid och går in i stängda glasdörrar. Trots allt detta så står hon fast vid sin övertygelse och klarar allt som kastas i hennes väg. Hur kan man inte älska henne? Hon är Superwoman utan allt stereotypiskt skit.

Plus att man får skratta. Mycket. Åt alla hennes upptåg.

Ibland önskar jag att jag var mer Betty, orädd och färgglad.

Låt det komma många säsonger att se fram emot! Personligen tänker jag önska mig nästa i julklapp.


5 av 5 fluffy bunnies

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards