Alla inlägg den 15 oktober 2010

Av Annie - 15 oktober 2010 22:00

Så där. Då var det helg.

Jag jobbar visserligen imorgon men helgerna brukar vara ganska lugna, blir en hel del spelande med den lilla flickan dock.

Idag har jag tvättat, tvättat och tvättat lite till. Tappade räkningen på hur många maskiner det blev, det är otroligt vad barn kan smutsa ner sig och allt runt omkring!

Förutom tvättandet så har jag tömkört Charles och longerat Rebel. Charles var jätte duktig, han mår nog bra av all gymnastik han får när jag tömkör, lite annat än vad han är van vid. Han har börjat fatta det hela nu, söker sig själv framåt, neråt och lyssnar bättre på mina komandon. Dock kan han vara ganska seg så det är bra med en långpisk. Det gjorde ont i själen att longera Rebel, det går emot hela min självbild att syssla med en sådan fruktansvärd motionsform men jag har inte vågat säga emot mammans hästinstruktioner ännu. Kanske jag borde... Men oj vad jobbigt det skulle bli om hon blir arg och jag har ju lite svårt att hålla igen när jag väl släpper ut mitt missnöje. Får fundera på det...

Mycket mer än det har det inte blivit idag. Jo jag har tittat på en massa Dollhouse avsnitt, det är sjukt bra, och promenerat en sväng.

Hade tänkt ta ett skönt långt fredagsbad ikväll men jag glömde sätta på varmvattengrejen så det blev ett kort ganska obehagligt bad i halvljummet vatten.

Efter att jag har kollat så mamma lever och frågat henne om hon vet varför Svenska ambassaden har skickat ett mycket underligt brev om mitt körkort så ska jag poppa popcorn och kolla på ännu mer Dollhouse. Är lite rädd att boxen inte kommer räcka så länge...

Av Annie - 15 oktober 2010 15:46

Terry och Oliver hittar en ingång till ett hemligt land som kallas för Landet innanför, det ligger innanför vårt egna land och dit har alla de som inte passar in utanför flytt. Landet innanför är fullt av tomtar, troll, häxor, älvor och människor som inte kännt sig hemma i vår värld.

Terry och Oliver möter Sabrina som ska ge sig ut på ett räddningsuppdag efter sin lillebror och de bestämmer sig för att följa med henne och hennes vän Vollmar som är av tomteätt. Med sig har de också trollungen Fille som Sabrinas lillebror blev utbytt mot.

De får se många märkliga saker och träffar på många märkliga figurer men ett äventyr får dom, ibland blir det dock lite för äventyrligt .


Hur många gånger jag har läst den här boken vet jag inte, väldigt många i alla fall men varje gång jag läser den så kommer det upp något som jag hade glömt och historien verkar ny igen. Detta var min första bok som var åt fantasy-hållet och den fick mig helt insnöad på allt vad tomtar och troll heter.

Den är för lite yngre läsare, 10-12 kanske, så den passar ju inte alla men den är helt underbar. Den har ett ljus på något vis, ja jag vet att jag låter besatt, som förtrollar läsaren och tar dig med in i de djupa skogarna.

Detta är ren och skär nostalgi för mig. Från när min bokplöjar karriär började. Jag läste den här boken långt efter läggdags, när mamma och pappa kom och sa godnatt släckte jag lampan och vred bort den för att dom inte skulle kunna känna att den var varm, när dom hade gått fortsatte jag att läsa tills ögonen föll ihop och sen gick jag genom skoldagen som en zombie men oj vad det var värt det!

Världens bästa present till någon i 10-12års åldern som gillar att läsa, eller till den som inte gillar att läsa för att väcka bokintresset.


5 av 5 svanstippar


Fler titlar i serien:

Mahognyögat

Kopparnyckeln

Kristallbalongen

Fågelhjärtat

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards