Direktlänk till inlägg 15 oktober 2010

Glaspärleresan av Maud Mangold

Av Annie - 15 oktober 2010 15:46

Terry och Oliver hittar en ingång till ett hemligt land som kallas för Landet innanför, det ligger innanför vårt egna land och dit har alla de som inte passar in utanför flytt. Landet innanför är fullt av tomtar, troll, häxor, älvor och människor som inte kännt sig hemma i vår värld.

Terry och Oliver möter Sabrina som ska ge sig ut på ett räddningsuppdag efter sin lillebror och de bestämmer sig för att följa med henne och hennes vän Vollmar som är av tomteätt. Med sig har de också trollungen Fille som Sabrinas lillebror blev utbytt mot.

De får se många märkliga saker och träffar på många märkliga figurer men ett äventyr får dom, ibland blir det dock lite för äventyrligt .


Hur många gånger jag har läst den här boken vet jag inte, väldigt många i alla fall men varje gång jag läser den så kommer det upp något som jag hade glömt och historien verkar ny igen. Detta var min första bok som var åt fantasy-hållet och den fick mig helt insnöad på allt vad tomtar och troll heter.

Den är för lite yngre läsare, 10-12 kanske, så den passar ju inte alla men den är helt underbar. Den har ett ljus på något vis, ja jag vet att jag låter besatt, som förtrollar läsaren och tar dig med in i de djupa skogarna.

Detta är ren och skär nostalgi för mig. Från när min bokplöjar karriär började. Jag läste den här boken långt efter läggdags, när mamma och pappa kom och sa godnatt släckte jag lampan och vred bort den för att dom inte skulle kunna känna att den var varm, när dom hade gått fortsatte jag att läsa tills ögonen föll ihop och sen gick jag genom skoldagen som en zombie men oj vad det var värt det!

Världens bästa present till någon i 10-12års åldern som gillar att läsa, eller till den som inte gillar att läsa för att väcka bokintresset.


5 av 5 svanstippar


Fler titlar i serien:

Mahognyögat

Kopparnyckeln

Kristallbalongen

Fågelhjärtat

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annie - 14 februari 2012 23:23

Det finns hopp för mänskligheten!

Av Annie - 12 februari 2012 21:09

Här kommer ett väldigt oinspirerande inlägg, mest bara så att ni är förberedda.   Jag är trött. Så galet otroligt trött. Inte bara för att jag var på kalajs igår och kom i säng(soffa) efter 4 utan också för att det känns som om jag står och sta...

Av Annie - 2 februari 2012 18:42


Förtjänar faktiskt en klapp på axeln idag, har städat lägenheten och diskat ett berg av disk och är mitt i pluggandet. Läser en massa shortstories och analyserar dem, de är lite konstiga men det hör väl till när det är shortstories.   För tillfäl...

Av Annie - 1 februari 2012 21:00


Inga mer seminarier/föreläsningar fören på måndag, jippie! Dock kommer jag ha fullt upp med skolgrejer ändå hela helgen...   Alex och jag kom precis hem ifrån ett litet besök hos hans mamma, det är alltid trevligt att komma ut i skogen en stund. ...

Av Annie - 31 januari 2012 22:20

När jag låg i badet och läste om hur man bör skriva uppsatser började det klia i fingrarna efter att skriva precis som jag vill, utan regler och för min egen skull. Så här är jag. Det var ruskigt länge sedan jag ens tänkte på bloggen, än mindre skrev...

Ovido - Quiz & Flashcards