Direktlänk till inlägg 19 oktober 2010

Roxy's Baby av Cathy MacPhail

Av Annie - 19 oktober 2010 16:43

Detta kan man läsa på bokens baksida(har översatt det från engelska så jag ber om ursäkt för eventuella konstigheter):

Roxy skakade av rädlsa.

Hon tog ett djupt andetag.

Hon tänkte inte låta rädslan ta över. Hon kunde inte.

Hon hade allt för mycket att förlora.

 

Roxy är vild, okontrollerbar. Hon hatar sina föräldrar - och sin skenheliga lillasyster. Hennes enda tröst är hennes lika vilda kompisar.

Så kommer den där kvällen på det där partyt, då hon låter den där pojken kyssa henne och mer... och Roxy blir gravid.

Hon berättar inte för sin familj utan rymmer till London.

I London hittas hon av Mr och Mrs Dyce. Dom är sympatiska och lovar henne en väg ur problemen.

Dom tar henne till en behaglig plats, tillsammans med andra flickor i samma sits, där de tar hand om henne och hennes ofödda barn.

Men till slut upptäcker Roxy den mörka sanningen bakom det utåt så vänliga paret Dyce...


Tjosan hoppsan vad den här boken var spännande! Nästan jobbigt spännande.

Efter att ha läst bokbeskrivningen så vet man ju att det ska komma något obehagligt så man väntar hela tiden på att det ska dyka upp. Trots att det kanske hade kunnat förstöra boken så gör det inte det utan det gör den nästan ännu mer gripande för man kan bara inte lägga ner den innan man vet vad det är som är så hemskt.

Så klart så väcker boken bebis-tankar. Tänk om det hade varit jag som stått där med stor mage. Vad hade jag gjort? osv. Det jag mest tänkte på var modersinstinkten. Där är en kraft man inte vill bråka med i första taget! Man ska akta sig för att komma mellan en björnhona och hennes ungar men man ska nog baske mig akta sig för att komma mellan en 14årig vilde och hennes unge med. Eller vilken mamma som helst för den delen.

Boken är skriven på ett mycket bra sätt, lätt att hänga med och bra språk.


4 av 5 nappflaskor

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annie - 14 februari 2012 23:23

Det finns hopp för mänskligheten!

Av Annie - 12 februari 2012 21:09

Här kommer ett väldigt oinspirerande inlägg, mest bara så att ni är förberedda.   Jag är trött. Så galet otroligt trött. Inte bara för att jag var på kalajs igår och kom i säng(soffa) efter 4 utan också för att det känns som om jag står och sta...

Av Annie - 2 februari 2012 18:42


Förtjänar faktiskt en klapp på axeln idag, har städat lägenheten och diskat ett berg av disk och är mitt i pluggandet. Läser en massa shortstories och analyserar dem, de är lite konstiga men det hör väl till när det är shortstories.   För tillfäl...

Av Annie - 1 februari 2012 21:00


Inga mer seminarier/föreläsningar fören på måndag, jippie! Dock kommer jag ha fullt upp med skolgrejer ändå hela helgen...   Alex och jag kom precis hem ifrån ett litet besök hos hans mamma, det är alltid trevligt att komma ut i skogen en stund. ...

Av Annie - 31 januari 2012 22:20

När jag låg i badet och läste om hur man bör skriva uppsatser började det klia i fingrarna efter att skriva precis som jag vill, utan regler och för min egen skull. Så här är jag. Det var ruskigt länge sedan jag ens tänkte på bloggen, än mindre skrev...

Ovido - Quiz & Flashcards