Alla inlägg under oktober 2010

Av Annie - 3 oktober 2010 16:20

alt="" />

Så här står det på boxens baksida:

Fem år har gått men hemligheterna är fortfarande många på Wisteria Lane. De starka banden mellan Bree, Gabrielle, Susan och Lynette består trots alla prövningar och mörka hemligheter. Men hur kommer deras vänskap att påverkas när Edie plötsligt återvänder med sin nye mystiske make? Och vilka hemmafruar kämpar om den åtråvärda titeln ”Årets Hemmafru”? De välklippta gräsmattorna på Wisteria Lane kan inte längre dölja alla skandaler som utspelar sig bakom de stängda dörrarna.

 

Som en av de Desperate Housewives-frälsta kan jag avslöja att jag har alla boxar fram till denna och kommer önska mig de följande i julklapp.

Denna säsongen är en väldigt bra säsong, spännande och rolig. En av de bästa hitills enligt mig.

Dave, Edies mystiske make är den röda tråden i mesta delen av säsongen och han bjuder på väldigt mycket spänning. Susan framkallar, som alltid, massor av skratt. Bree jobbar hårdare än någonsin. Gabrielle letar efter glamour på alla ställen hon kan hitta det. Lynette fortsätter att vara en stark kvinna och håller familjens huvud ovan vatten. Det enda negativa jag har att säga om den här boxen är nog att den har för få avsnitt, tog slut på ingen tid alls!


5 av 5 äpplen

Av Annie - 3 oktober 2010 16:06

Så här står det på filmens baksida(Jag har översatt den ifrån engelska så jag ber om ursäkt för eventuella konstigheter):

Tonåriga Baby åker med sin familj till Kellermans semesterresort i Catskills bergen. Saker och ting är ganska lugna tills hon möter Johnny, en danslärare på Kellermans som förtrollar Baby med sina dansrörelser, sin passion och sin missförstådda ”badboy” image.

Under sommaren 1963 lär Johnny Baby att dansa. Men framförallt lär han henne att älska.

 

Jag var säkert den sista 19åriga tjej som inte sett Dirty Dancing men nu har jag! Och vilken härlig film!

Jag trodde att den skulle vara mer förutsägbar och att det skulle märkas mer hur gammal filmen faktiskt är men ack så fel jag hade. Precis som de flesta andra som sett denna film blev jag för en stund helt övertygad om att det är dansare jag ska bli, det är väl självklart? Om man får se så mycket bar vältränad manlig överkropp och samtidigt får en så snygg kvinnlig kropp av all svettig dansträning tillsammans med denne halvnakna charmknutten så är det ju ingenting att ens fundera på, dansare får det bli!

Alla tjusiga damer som såg denna film när den först kom måste ha blivit totalt blown away av Johnnys snygga kropp.

Men om vi bortser ifrån den nakna manliga biten, vi kan ju göra ett försök i alla fall, så är det faktiskt en riktigt bra film. Lagom mycket allvar, lagom mycket skratt och en hel jädra massa dans.


5 av 5 skinnjackor

Av Annie - 2 oktober 2010 16:04

Så här står det på bokens baksida:

Året 1590 f.Kr står Egypten under Hyskos herravälde. Men en ung prinsessa från Thebe vägrar att underkasta sig inkräktarens ok. Hon heter Ahotep. Egypten är bara en skugga av sin forna storhet. En enda stad, Thebe, har ännu inte givit vika. Folket i staden plågas under Hyskos grymhet, men Ahotep, Tetis artonåriga dotter, accepterar inte situationen utan ställer sig i spetsen för en motståndsrörelse.

 

Detta är första delen i trilogin om Frihetsdrottningen.

En historisk berättelse om krig, ondska och makt men framförallt en historia om mod. Det går inte att undvika att bli imponerad av Ahotep, hennes förmåga att stå upp för sin sak och att komma igen trots oräkneliga motgångar. När man lägger ner boken efter att ha läst sista sidan känns det verkligen som om man varit i Egypten och utkämpat alla de strider, både stora och små, som beskrivs i boken.

Språket kan ibland vara lite ansträngande att förstå, kan bero på att den ursprungligen är skriven på franska vilket inte alltid översätts så bra till svenska, men det är värt att ibland behöva läsa en mening två gånger för att kunna ta till sig denna fantastiska berättelse som på något vis förmedlar ett feministiskt budskap även om det inte alls var meningen från början. Det är helt enkelt en bok om en mycket stark kvinna som får mycket omfattande saker att ske genom att vara smartare och modigare än alla de män som boken berättar om.


4 av 5 bananer!


Andra titlar i serien:

Frihetsdrottningen - Kronornas krig

Frihetsdrottningen - Det flammande svärdet

Av Annie - 2 oktober 2010 15:47

Så här står det på baksidan av boken:

Sookie Stackhouse är på många sätt en vanlig tjej. Hon bor i en liten håla i Louisiana, och jobbar som servitris på den lokala baren, Merlotte´s. I den lilla staden känner alla varandra och det är sällan det händer något utöver det vanliga. Varje dag är den andra lik.

Så kommer Bill.

Han är mörk, stilig och spännande, allt det Sookie har saknat. Men han är också vampyr, och hans vänner är allt annat än vanliga och tråkiga.

Är passion och spänning värt vad som helst?

En efter en hittas kvinnor i trakten brutalt mördade och det börjar viskas om vampyrerna. Menande blickar och spridda kommentarer leder snabbt till lynchstämning.

Sookie slits mellan rädsla för sitt eget liv och önskan att rentvå dem hon älskar.

 

Detta är första delen i bokserien bakom Tv-serien Trueblood.

Trots att jag hade sett stora delar av Tv-serien innan jag började läsa böckerna så är böckerna otroligt spännande och som alltid, undantag finns så klart, bättre än tv-versionen.

En nagelbitare som ibland nästan blir för spännande för att läsas ensam i ett litet rum ute på den mörka engelska landsbygden. Men bara nästan.

Den är skriven på ett otroligt härligt sätt med nutida språk som gör den lättläst och ger boken en skön känsla. Heta sexscener blandas med våldsamma slagsmål, vissa scener kan nästan beskrivas som obehagliga och boken är absolut inget för den pryde. Storyn är en smart sammanvävd historia och varje liten detalj har en större betydelse.

För alla som gillar vampyrer så har jag bara en sak att säga - Läs!


5 av 5 Strumpor!


Andra titlar i serien :

Levande död i Dallas

Klubb död

Död i andras ögon

Hur död som helst

Av Annie - 2 oktober 2010 15:29

Så här står det på baksidan av boken(jag har översatt texten ifrån engelska så jag ber om ursäkt för eventuella konstigheter):

Flocken cirklade kring mig, tungor, tänder och hotfulla morrningar.

När en pojke i byn blir dödad av vargar förvandlas Grace´s lilla stad till en plats full av rädsla och misstanke. Men Grace kan inte låta bli att fascineras av flocken och speciellt av en gulögd varg. Det är någonting med honom - något nästan mänskligt.

När hon sedan möter en pojke med gula ögon får likheten henne att tappa andan..

 

Jag måste bara börja med att säga att den här boken är helt underbar! Man sitter som klistrad och kan inte lägga ifrån sig boken fören den är slut, vilket som alltid med mycket bra böcker verkar vara allt för snabbt. Den är skriven på ett sånt sätt  att man fängslas av vartenda ord och känner känslorna strömma ut ur varje bokstav. En kärlekshistoria får man väl säga att det är, även om det är  en något speciell kärlek.

En perfekt bok för att krypa ner under täcket en mörk höstkväll och bara försvinna in i en annan värld.

5 av 5 toasters!

Hej

Av Annie - 2 oktober 2010 15:26

Är det inte underbart att man kan resa till ett annat land, vara en annan person, leva i en annan tid och uppleva saker som man annars aldrig hade upplevt bara genom att öppna en bok?

Jag har fört krig som drottning i Egypten, haft en vampyr till pojkvän, varit hippie på 60talet, levt ett rikemansliv i new York och bott i praktiskt taget världens alla länder trots att jag inte är mer än en 19årig svensk tjej som för tillfället är au pair i England. Allt detta och mycket, mycket mer har jag hunnit med sedan jag lärde mig att läsa. Böckernas värld är en otrolig värld där allt är möjligt och alla kan få uppleva allt det där som de inte kan få i den riktiga världen.


Som hörs så är jag upp över öronen förälskad i böcker och önskar att alla skulle se på läsning som jag gör, som något underbart och meningsfullt istället för något som tvingas på en och är sjukt tråkigt. Böcker är underbara!


Min tanke är att samla alla böcker jag läst, samt några filmer, här med små recensioner. För min egen skull, för att jag vill göra något mer av alla dessa underbara, eller mindre underbara, resor jag gjort.

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards